Inventarisatie van objecten in de openbare ruimte
Actuele en vlot bij te houden informatie over objecten in de openbare ruimte vormt de basis voor een efficiënt beheer. Op basis van een digitale inventaris met gegevens en positie informatie van alle objecten kan de beheerder inzicht verwerven in de huidige toestand, analyses uitvoeren, werkprocessen optimaliseren en inspecties en onderhoud inplannen. De digitale inventaris kan opgemaakt worden volgens de GRB-skeletbestekeisen en kan naadloos worden aangesloten op het GRB.
Aanmaak van een basisinventaris
Bij de aanmaak van een basisinventaris dient een afweging gemaakt te worden tussen verschillende inwinningsmethoden. Afhankelijk van het budget, de nauwkeurigheidseisen, de terreinsituatie en de omvang van het te inventariseren gebied kan gekozen worden voor één of een combinatie van volgende technieken:
- Landmeetkundig: beschikt voor inventarissen met een beperkte omvang
- Mobile Mapping: aangewezen voor grootschalige inventarisaties. Inwinning van foto’s en laserdata van een traject door middel van een meetwagen. Nadien wordt deze data op kantoor gebruikt voor het meten, karteren en inventariseren.